Globaliseeruvas maailmas peavad väiksed ühiskonnad muutuma osaks suuremast globaalsest maailmast. Ääremaa staatuse vältimiseks tuleks luua mõned säravad tipud -- olgu siis majanduses, kunstis või teaduses.
*
2008 sügisel käis uudistest läbi teade, et ükski Eesti kõrgkool ei
mahu maailma esimese 600 ülikooli hulka. Numbritesse on pandud
asjaolu, et Eesti kõrgharidus ei ole maailmas konkurentsivõimeline.
Kui vaadata kui tähtsaks on Eestis viimasel kümnendil muutunud
keskkoolide järjestamine, tundub üllatav, et ülikoolide
paremusjärjestusele nii vähe tähelepanu pööratakse. Järjestus on aga
oluline. Vähemalt on ta seda majandusteaduses. Parematest koolidest
saab parema hariduse, paremad tutvused ja paremad tööpakkumised.
Paremates koolides töötamine annab paremad teadustöö väljavaated.
Väikesed ühiskonnad ei suuda aga üldiselt häid ülikoole luua --
kohapääl pole inimesi ega raha ning riigipiirid kujutavad ka EL sees
jätkuvalt suurt takistust. Minu meelest on ainus võimalus, kui me ei
taha muutuda täielikuks perifeeriaks, rajada mõned (võibolla 10)
tippkeskust, kus toimuks nii maailmatasemel teadustöö kui õpetamine.
Ülejäänud aladel oleks Eesti kõrghariduse roll olla /community
college/, paar kohalikule tööturule orienteeritud kõrgkooli neile
kellel puudub tahtmine või võimalused edasi minekuks.
Mida oleks vaja tippkeskuste loomiseks? Esiteks muutust mõtteviisis.
Hää töötaja peab saama hääd palka -- see mõtteviis võiks olla 20
aastat kapitalismi ehitanud riigis kõigile arusaadav. Paraku teaduse
juhtidele ei ole ta seda siiamaani. Vaja on maksta inimesele
konkurentsivõimelist palka ja pakkuda ka vastavaid töötingimusi. Kui
sinu tase võimaldaks maailmaturul teenida näiteks 120 000 dollarit
aastas, peab ka siin olema võimalik see raha teenida. Aga ainult
siis, kui sinu võimed tõesti sellisele palgale vastavad. Ja kui ei
vasta? Siis teenid vähem. Kui võimeid ei ole ei teeni midagi.
Kuidas peaks selliste keskuste valik ja valik ja juhtimine? Arvan, et
otseselt valima ei peaks, võibolla ei tohikski. Küll tuleks muuta
teaduse finantseerimist rohkem tulemuspõhiseks. Baasfinantseerimine
sõltuks publikatsioonidest/tsiteeritavusest. Ja seda niisuguses
ulatuses, et vastavad töögrupid suudaksid maksta vastavat palka.
Administratiivset sekkumist -- valime ühe loodusteaduse, ühe
ühiskonnateaduse, valime strateegilisi erialasid... -- tuleks vältida
nii palju kui võimalik. Rahade jagamine ning otsuste tegemine peaks
olema täielikult eraldatud rahasaajate huvidest. See tähendab et
olulised rahajagamisotsused tehakse ainult välismaa spetsialistide
poolt. Tippkeskuste juhtimine peaks olema võrreldav ettevõtete
juhtimisega. Keskuse eesotsas peaks seisma mänedžer, soovitavalt
teaduskraadiga, aga tema töö peab olema eeskätt juhtimine, mitte
akadeemiline töö. Juhtkond peab eeskätt huvituma rahvusvaheliselt
aksepteeritava teadustöö saavutamisest. Kas mänedžeri on võimalik
niisugusest tööst huvituma panna? Võibolla. Korralik palk ja
asjaolu, et halva töö korral rahastamine väheneb, võiksid ettevõtlikku
inimest motiveerida. Aktsiaoptisoonides tasu maksta aga ei saa...
Mis saab ülejäänud aladest? Kui üldine teaduse/hariduse
finantseerimine ei parane, siis need alad vaesuvad. See on
ebavõrdsuse paratamatu kaasnähe -- mõned jäävad vaesemaks. Enamus
erialasid jäävad vaesemaks. Aga teistmoodi pole võimalik tippe
ehitada -- igatahes mitte väikestes ühiskondades.
No comments:
Post a Comment