Kui kõlbmatu töö saab kaitsmisel positiivse hinde, on piinlik. Eesti
kõrghariduse olulisemad probleemid on aga mujal—selles et siinne
tase on paremate tudengite jaoks madal.
Eesti kõrgharidus on põhiliselt orienteeritud keskpärasusele. Osalt
olude sunnil (keskpäraseid tudengeid on kõige rohkem), osalt ka
oskuste, võimaluste ja huvi puudusest. Kuna Eestis on kõrgkoole vähe,
siis ei teki siin eri tasemetele spetsialiseerunud ülikoolide võrku
nagu USAs. Parimatel tuleb minna mujale õppima. Seda olukorda muuta
on raske, aga mitte päris võimatu. Kui kohapääl oleks üks tugev
ülikool, siis võiks suurem osa kodumaa parematest päädest siin õppida.
Nõrkade ülikoolide juurdeloomine on lihtne. Paraku näen Eestis vähe
kvaliteedile suunatud mõtteviisi: kuidas me saaksime teha paremini
(küll näen seda paljudes muudes ülikoolides). Samas on vastus hästi
teada -- selleks et olla tipus, on vaja häid inimesi. Tippinimesi.
Kuid palju asju saaks teha ka tippinimesteta. Näiteks õppekavade
koostamine nii, et need sobiksid (ka) parematele tudengitele. Minu
meelest tuleks vaimuenergia suunata siia, ja mitte võimekuse kõige
madalamasse otsa. Mõnikord on rahapuudus lihtsalt mugav ettekääne
mittemidagi tegemiseks.
Kahjuks on haridus paljuski ebateadlik valik. 19 aastane noor ei tea
ülikooli astudes ei seda, mida ta õppida tahab, ega ka seda mida
tähendab hää või halb ülikool. Ülikoolide tasemevahe on aga oluline.
See on väga hästi näha ja tajuda, ning määrab edasises karjääris väga
palju. Tippülikooli kraad avab kõik uksed. Tippülikoolis saad omale
fantastilised sõbrad ja tutvud inimestega, kes hakkavad tulevikus meie
maailma nägu kujundama. Keskpärasest koolist on võimalik tippkooli
edasi minna, selle nimel tuleb aga algusest pääle teadlikult
tegutseda. Sedagi saaks arvestada nii õppekava koostamisel kui
üliõpilaste juhendamisel. Kurb kui andekas tudeng aastaid hiljem peab
kahetsema. Siis on juba väga raske midagi muuta.
Ometi on ka Eesti ülikoolides hääl tasemel erialasid. Me ainult ei
tea millised. Siin saaks tulla appi haridusministeerium ning lisaks
õppekavade akrediteerimisele koostada ka erialada rahvusvaheline
taseme tabel. Võibolla see noor, kes näiteks majandusõppes pettus,
kaalus ka geneetikasse astumist? Võibolla oleks teadmine, et
geneetikaõpe on rahvusvaheliselt hääl tasemel, aidanud tal parema
valiku teha?
No comments:
Post a Comment