Rohkem otseliine on head kuid ka tihedast ühendusest lähedaste
keskustega on palju abi.
*
Viimasel ajal on ajakirjanduses olnud korduvalt juttu Eesti lennunduse
(kehvast) seisust. Peamise probleemina tõstetakse esile otseühenduste
vähesus Tallinnast, aga just otseühendused toovad riiki turiste,
investeeringuid, ning rahvusvahelisi üritusi. Ma ei hakka neid
mõtteid siin kordama. See kõik on õige. Põhjendan siin hoopis, miks
peaks riiklik poliitika peaks keskenduma ka teist tüüpi lendudele, muu
hulgas tihedale ühendusele Riiaga.
Peamine põhjus on see, et Tallinna lennujaama tagalas ei ole suure
otseühenduste arvu jaoks piisavalt elanikke ning airBalticuga
võrreldava võrgustiku loomiseks vajalikke investeeringuid ei ole
silmapiiril näha. Seega, kuigi otseühendused on olulised nii
turistide kui ärimeeste mõttes, peab suurem osa Euroopast siia
ikkagi lendama ümberistumisega. Selles mõttes on Helsingi ning Riia
lennujaama lähedus Tallinnale suur eelis. Tänu oma kompaktsusele ning
airBalticu äristrateegiale võimaldab Riia tavatult lühikesi
ümberistumise aegu, Helsingi pakub aga häid ühendusi ka kaugete
paikadega. Seega, kui olulised ärimehed tulevad väga erinevatest
keskustest, siis võib parim valik olla hoopis Tallinn-Riia ühenduste
tihendamine ja sihtkohtade arvu suurendamine Riias. See võib tunduda
natuke paradoksaalne, kuid selleks et 10 investorit nädalas Madriidist
Tallinnasse tuua, ei ole võimalik lennuliini avada. Aitame parem
lätlastel seda teha ja võimaldame ärimeestel kiiresti Riiast edasi
saada. Lisaks pole neile, kes tegutsevad Pärnu-Tartu joonest lõuna
pool, otselennud Tallinnast sugugi "otsemad" kui Riiast. Ka
vastupidine võib olla õige: kui enamus investoreid pärineb Londonist
ja Frankfurdist, siis tuleks (vajadusel dotatsiooniga) avada kaks
lendu päevas nimetatud sihkohtadesse.
Teiseks, inimeste aja ning hinnaeelistused on erinevad. Kui
tööreisijad eelistavad pigem kalleid ja kiireid ühendusi, siis paljud
on nõus ümber istuma või 4 tundi bussiga sõitma, et saada odavale
Rynairi lennule. Sellele reisijatehulgale on abi ainult odavatest
otseühendustest. Kui me toetame ärireisijaid nõu ja jõuga, siis kas
ärimeestest on ikka palju rohkem abi kui kultuurireisidest,
õpilasvahetustest ning vähemrahakatest turistidest? Ka kunstnike ja
tudengite liikumisel on ühiskonnale positiivne roll. Sellise
hinnatundlikuma seltskonna huvides võiks olla hoopis maismaa
traspordiühenduste parandamine (rongiühendus!).
*
Kokkuvõttes: lähedane ning tihedasti Tallinnaga ühendatud hub Riia
võib mängida olulist rolli ärisidemete loomisel. Lisaks sobib suurele
osale Eesti elanikkonnast soodsamate hindade nimel ümberistumisega
reisimine.
No comments:
Post a Comment